Namngivna "fintåg" 1948-61 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, December 30, 2020, 12:34 (1211 dagar sedan) @ lars t

Glöm inte "Uddeholmaren" Karlstad-Hagfors på 891 spår.
Lars

Fast jag skrev redan i första inlägget: "Inte heller finns saker som 'snabbvagnar' på HNJ eller 'Uddeholmaren' på NKlJ med då det var en beteckning på en viss typ av fordon, men inte en specifik avgång".

Det går förstås att diskutera exakt hur officiellt ett namn är, men jag gjorde bedömningen att en vettig tröskel är om det står med i tidtabellen d v s "kommuniceras mot kund" för att använda en modern term. Det är inte perfekt, men annars riskerar man att hamna i ett rent moras där allt från rena slangbeteckningar till marknadsföringsnamn som "paprikatåg" kan tas med.

Jag har 1958 och 1961 från de år som Uddeholmaren-tågen rullade, och där finns inget sådant namn med i tidtabellen. De andra åren har jag inte koll på, men att de skulle ha "officiellt" haft det namnet i SvKom 1956-57, 1959-60 och 1962-64 är teoretiskt möjligt, men känns inte jättesannolikt. Dessutom gjorde de runt 3 vändor dagligen, och då blir det ju mer ett produktnamn - officiellt eller inte officiellt - än namnet på en specifik tågförbindelse.


Hela tråden: