Namngivna "fintåg". Expresstågens intåg. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Wednesday, December 30, 2020, 20:49 (1210 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Så här skrev man själva i 1948 års drifttjänststatistik som finns utlagd på Samlingsportalen.
[b]Expresstågen
Med Trafikförvaltningen Göteborg—Dalarne—Gävle övertog SJ den 1 juli
ett par elektriskt drivna snabbmotorvagnsätt, littera Xoa8, byggda för en största
hastighet av 115 km/tim. och bestående av 4 kortkopplade vagnar inrymmande
22 platser i 2 klass, 190 platser i 3 klass, resgodsrum samt restaurangavdelning.
I augusti påbörjades leveransen till SJ av en ny typ av elektriskt drivna snabbmotorvagnsätt, littera Xoa5, byggda för en största hastighet av 135 km/tim.
Dessa sätt bestå av 3 kortkopplade vagnar inrymmande 30 platser i 2 klass,
148 platser i 3 klass, ett mindre resgodsrum samt pentry från vilket de resande
på sina platser kunna bli serverade kalla rätter, smörgåsar, kaffe etc. Xoa5-
sätten äro konstruerade för huvudsaklig användning på medellånga avstånd.
Det bestämdes, att tåg, bestående av Xoa8- och Xoa5-sätt, skulle fr. o. m.
1 september benämnas expresståg. För dessa tåg utarbetades särskilda taxe-,
expeditions- och transportbestämmelser m. m., som intogos i ett cirkulär, nr
597/48, för att sedermera inflyta i nästa upplaga av bihang 1 till särtryck nr 234
(Tågföringsföreskrifter).
Utöver de av Xoa8-sätt bestående expresstågen nr 5 och 6 Gävle—Göteborg—
Gävle, vilka benämndes »GDG-expressen», insattes under året följande expresståg, alla bestående av Xoa5-sätt.
Nr 90-89 (fr. o. m. 1 september), »Göteborgaren», från Göteborg kl. 7.15, till
Stockholm kl. 12.05, från Stockholm kl. 18.00 och till Göteborg kl. 22.55.
Uppehåll endast i Skövde.
Nr 79-80-81-82 (fr. o. m. 1 oktober), »Närkingen», från Örebro kl. 7.30, till
Stockholm kl. 10.07, från Stockholm kl. 19.35 och till Örebro kl. 22.13. Uppehåll
endast i Hallsberg, där anslutning förelåg från persontåg nr 128 och till persontåg nr 127.
Nr 84-83 (fr. o. m. 1 oktober), »Ostergyllen», från Mjölby kl. 6.50, till Stockholm
kl. 9.52, från Stockholm kl. 15.00 och till Mjölby kl. 17.53. Uppehåll endast i
Linköping och Norrköping[/b]

I 1949 års statistik skrev man följande.
[b]Den 1 september 1949 skedde övergången till vintertidtabell (cirkulär 561/1949),
vilket i huvudsak innebar, att de för avvecklingen av sommarens mertrafik speciellt anordnade tågen indrogos.
Den enda ändring av större betydelse, som därutöver vidtogs, var, att expresståget »Närkingen» utdrogs till och från Karlstad över Örebro—Svartå och i samband därmed omdöptes till »Värmlänningen». [/b]
[b]Stockholm—Västerås—Örebro
Som ersättning för de förra hösten indragna snälltågen nr 70 och 71 anordnades mellan Stockholm och Örebro över Västerås—Frövi ett nytt expresståg,
»Mälardalen», med avgång från Stockholm C kl. 11.20 och återkomst dit kl. 17.35[/b]

Och jag antar att följande som skrivs om Skandiapilen innebar att den sattes in från sommaren 1949?
[b]Mellan Oslo och Malmö inlades tre dagar i veckan i vardera riktningen året
runt ett nytt expresståg, *Skandiapilen», med avgång Oslo kl. 7.43, ankomst och
avgång Malmö kl. 16.15 resp. 14.14 samt ankomst Oslo kl. 22.50. I anslutning
från och till »Skandiapilen» insattes direktvagnståg mellan Ängelholm och Köpenhamn med ankomst till Köpenhamn kl. 17.20 och avgång därifrån kl. 13.00.
Genom »Skandiapilens» tillkomst avkortades snabbaste restiden mellan Oslo och
Köpenhamn med cirka tre timmar. [/b]

1952 års statistik meddelar följande.
[b]Expresståget »Östergyllen» Stockholm—Mjölby—Stockholm försvann men ersattes på nordgång av ett nytt vardagssnälltåg nr 84[/b].


Hela tråden: