Revisionsklasser (Fordon: lok)

av Stig Lundin, Monday, February 23, 2009, 21:13 (5534 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Svar på dessa frågor får man troligen genom att exempelvis studera Vbr (Verkstadsbyråns) registratur. Jag har aldrig hunnit ägna mig särskilt mycket åt det, men har inte BD gått igenom en del av detta?
Det bör ha varit den verkstad som utförde revisionen av en panna som stämplade pannplåten. Pannorna kunde bli stående i månader, ibland år, sedan en revision avslutats innan de åter kom till användning. Vid varje verkstad fördes en kronologisk förteckning över vilka ångpannor man reviderat, och varje revision hade ett "Fol nr".
Vid kl II fick pannan ny inre ekdstad. Det fanns även något som kallades kl IIf. dvs förenklad klass II. Då förnyades bara delar av eldstaden.
Sparade pannjournaler bör kunna ge svar på en del av de frågor vi har här.


Hela tråden: