God Fortsättning på 2021 (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Saturday, January 02, 2021, 16:21 (1182 dagar sedan) @ johanmmolin

Som vanligt fantastiska bilder från mina gamla hemtrakter! Som gammal motalapojke minns jag den vintern mycket väl. Det var underbara tider för att åka skidor (på längden alltså), mindre lyckat för bandyspel - det krävdes mycket plogande.

Det var väl samma vinter som du tog den fina bildsekvensen från hästholmenbanan? Du var tydligen mycket flitig med din kamera!

Ja, den vintern var minnesvärd. Ovanligt kallt (ner mot -30 ibland) och mycket snö. Man hade fått för sig att man inte skulle ploga spåren för att undvika uppfrysningar. Det fick till följd att loken tog stryk och flera gånger fastnade tåg i snön på bangården i Fågelsta. Det blev så hårt packad is invid rälsen att loken bara stod och slirade. Och hela tåg ställdes upp i flera dagar ibland p.g.a. problem på rangerbangårdarna. Minns en gång när jag m.fl. skulle hjälpa till att få loss en tankvagn i ett uppställt tåg. Men trots mycket hackande lyckades inte försöket, trots att det bara var några få vagnar bakom tankvagnen.
Lokbristen var enorm, allt som kunde rulla dök upp i tågen. Diesellok i godstågen, Of och Ma-lok som annars inte gick där och även krockskadade lok. Minns något D-lok som var intryckt och saknade buffertar i ena änden. Men det gick att köra ändå.

Det är samma vinter som bilderna från Hästholmenbanan. Men tyvärr var jag inte alls flitig med kameran. Önskar att jag hade tagit mycket fler bilder. Men det är så dags att ångra nu.


Hela tråden: