Fyrkanthål - tips + men... (Fordon: lok)

av Kurt G Möller, Sthlm, Monday, February 23, 2009, 22:43 (5539 dagar sedan) @ BD

...varför allt detta krånglande...??????????????

Vi måste ju alla ha stora grova tolvkanthylsor till allt mellan himmel och jord i alla fall!!!

Vill någon här läsande aktiv lokman påstå att hans hemmastall/-verkstad inte har en hylsnyckelsats med 3/4 tums fyrkant och ett antal hylsor därtill...??? Jag finner det helt otroligt - schyssta verktyg är ju A och O.

Obs att flera av nyckeltillverkarna fortfarande har 12k-tumhylsor med 1/8" intervall till just 3/4-verktygen. Obs vidare att en något glappande 12k-hylsa på en fyrkantplugg lätt kan shimsas med lite 0,20-0,40 mm mässingsplåt.

Notera för övrigt att det INTE finns nån standard för storleken på spolpluggarnas fyrkanter...

Hård åtdragning? Behövs inte alls - O M gängorna är oskadade och väl insmorda med grafitsmörja. Rensa gärna pannhålen m en tapp då och då - alldeles särskilt hålen i främre tubplåten!!! Läckande pluggar DÄR mångdubblar avrostningen i hela skåpet!

Vid nytillverkning av pluggar iakttages att konan ska ligga kring 1:16, precis som stora KR-tappar (och vanliga gängade standarddelar) har.


Hela tråden: