God Fortsättning på 2021 (Fordon: allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, January 03, 2021, 15:56 (1206 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, den vintern var minnesvärd. Ovanligt kallt (ner mot -30 ibland) och mycket snö. Man hade fått för sig att man inte skulle ploga spåren för att undvika uppfrysningar. Det fick till följd att loken tog stryk och flera gånger fastnade tåg i snön på bangården i Fågelsta. Det blev så hårt packad is invid rälsen att loken bara stod och slirade. Och hela tåg ställdes upp i flera dagar ibland p.g.a. problem på rangerbangårdarna. Minns en gång när jag m.fl. skulle hjälpa till att få loss en tankvagn i ett uppställt tåg. Men trots mycket hackande lyckades inte försöket, trots att det bara var några få vagnar bakom tankvagnen.
Lokbristen var enorm, allt som kunde rulla dök upp i tågen. Diesellok i godstågen, Of och Ma-lok som annars inte gick där och även krockskadade lok. Minns något D-lok som var intryckt och saknade buffertar i ena änden. Men det gick att köra ändå.

Den vintern kallades också länge för "snövintern". Och var skälet till de integrerade trafikledningscentralerna - där Hallsberg var först, 1968: Utvidgade fjb-centraler, med
persontrafikledare, godstransportledare, lokledare, konventionella tågledare och till sist även eldriftledare samplacerade. Allt för snabba kontakter, utan upptagna telefoner. Sedan organisationen trimmats in, fungerade den utmärkt.

Tyvärr är den tiden förbi, de olika funktionerna åter spritts. Tele- och datastöd dock säkert förbättrats.


Hela tråden: