Ovästkustbanan (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Monday, January 04, 2021, 10:55 (1207 dagar sedan) @ jean

Göteborgsdistriktet verkar ju troligt.

Enbart baserat på nian eller något annat i bilden? Av de stugor som finns på banvakt.se och som haft nummer 493 hittar jag inget som passar in på denna bild någonstans i landet.

Stugan 124 Hallegården visar ju uppenbara likheter både beträffande utseende och läge kring banan och till viss del även topografin bakom stugan. Men det är ju detta med numret, 493. Det stämmer ju inte alls på 124 som även sägs haft nr 23. Och vad kan "3Gsb" betyda? Göteborg-Särö?

Jag tolkar texten som "36 s b" eller möjligen "36.5 b/h" men det rätar inte ut några av mina frågetecken. Ett tag funderade jag på om det på något sätt skulle betyda 36:e bansektionen, som dock visade ha haft sin bas i Lidköping från 1948, vilket inte stämmer tidsmässigt med banvaktens banvaktsplåt.

Jag kollade även längs västkustbanan och där finns stugan 533 Lackarebäck norra som enligt Banvakt.se även haft nr 496. Backar man 3 stugor på Banvakt så hamnar man i Gårda, men det stämmer inte alls.

Studerar man bilden på digitaltmuseum och förstorar den så ser man att typsnittet på 9:an är helt annorlunda, kan ju även det tala emot Västkustbanan kanske.

Detta är en banvaktstuga liknande SJs modell 1872 och de förekom mig veterligen inte längs Västkustbanan, där SJ istället byggde större banvaktstugor av tegel och uppenbarligen även trävarianten. Däremot var varianter av denna rätt vanliga både vid SJ och EJ.


Hela tråden: