Okänd banvaktstuga 9. (Järnväg allmänt)

av jean, Tuesday, January 05, 2021, 11:32 (1205 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Att det är en "stor" station är väl tveklöst tycker jag.

Mängden telefontrådar talar ju också för att det är nåt slags för den tiden större samhälle.

Jag är inte helt 100 på att det är endast 2 siffror på loket. Förstorar man upp kraftigt så kan man faktiskt ana ett streck i mitten, vilket talar för att det kan vara just Ta 714, för jag tycker mig se "7" och "4". Men är absolut inte säker på detta.

Jag är heller verkligen igen ångloksexpert men vad jag kan se är det få loktyper som haft numret på sotluckan överhuvudtaget, även där ligger Ta-loken bra till.

Jag har varit inne på 245 Älgarås som verkar ligga rätt i förhållande till banan och dessutom verkar ha en växel alldeles framför. Rätt i förhållande till stationshuset med eftersom det väl bör ligga på andra sidan om banan? Eller?

Stugan 244 Älgarås passar på sätt och vis bättre in bildmässigt men hamnar då på "fel" sida stationshuset vad jag kan förstå.

Dessutom verkar ju färgsättningen på 244 Älgarås vara helt annorlunda men antingen är det något med filmtypen eller också kan stugan vara ommålad.


Hela tråden: