Okänd banvaktstuga 9. (Järnväg allmänt)

av jean, Wednesday, January 06, 2021, 07:04 (1178 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Sådana stugor byggdes av SJ på 1850-60-talet men även i varianter av NOJ, KBJ, GJ och UVHJ. Har du bilden i bättre upplösning kanske det skulle gå att se fler detaljer som berättar något om omgivningen?

Fast GJ, KBJ och även UVHJ faller väl bort antar jag eftersom de var smalspår. (UVHJ fram till år 1900). För det är väl normalspår? (I synnerhet om det nu är Ta 714 på bilden)

Jag tror bilden är tagen någon gång mellan 1895-1905 ca.

Det är väl inte så många stationer som hade en banvaktstuga inne på stationsområdet heller? Det borde begränsa urvalet tänker jag.

Jag tycker att 176 Märsta passar in bra i flera avseenden, bl.a skogspartiet i bakgrunden, stationens läge, jag tycker mig även skymta ett godsmagasin i bakgrunden till vänster om tåget som också passar in på Märstas bangård.

Men: Växeln har ett annat läge, syns ju både på bilden på Banvakt men även på bangårdsritningen för Märsta 1916. Semaforen saknas också. Det kan ju bero på att det var enkelspårsdrift genom Märsta när fotot togs, sedan kom dubbelspåret 1906 som förändrade bilden såtillvida att växlar flyttades m.m. En teori iallafall, vad tror ni om den?


Hela tråden: