"Halsplåt" för brovakt? (Järnväg allmänt)

av Göran Enqvist, Wednesday, January 06, 2021, 15:35 (1177 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Även om du fått indikationer på att den ska vara svensk så skulle jag vilja påstå att det känns mer rimligt att den härstammar från Danmark. Danskarna var allmänt glada i att bära sådana bröstplåtar vid både DSB och privatbanor och det bevingade hjulet har också starka danska drag av deras äldre snitt på dessa. De var också glada i att löda på små bevingade hjul eller loksiluetter på dessa plåtar I SJ Beklädnadsreglemente från 1870 står det att brovakt vid banavdelningen bär mössplåt av samma modell som banvakter. I de äldre handskrifterna innan 1870 (Cirkulär & Order) etc hittar jag inget nämnt om brovakter. Ej heller finns något liknande med pålödda emblem från den äldsta tiden utan mössplåt för BANWAKT, NATTWAKT och bröstplåt för GRINDWAKT är gjorda av mässingsplåt med utsågade bokstäver. Ingenstans har jag för min del sett att vakt skulle stavas med bokstaven "C" i stället för "K". Mitt tips är att att kontakta Järnvägsmuseet i Odense och se ifall de kan bistå med uppgifter eller idéer.

/Göran


Hela tråden: