Okänd banvaktstuga 9. 244 Älgarås (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, January 07, 2021, 16:10 (1204 dagar sedan) @ jean

Att det är en "stor" station är väl tveklöst tycker jag.

Mängden telefontrådar talar ju också för att det är nåt slags för den tiden större samhälle.

Jag är inte helt 100 på att det är endast 2 siffror på loket. Förstorar man upp kraftigt så kan man faktiskt ana ett streck i mitten, vilket talar för att det kan vara just Ta 714, för jag tycker mig se "7" och "4". Men är absolut inte säker på detta.

Jag är heller verkligen igen ångloksexpert men vad jag kan se är det få loktyper som haft numret på sotluckan överhuvudtaget, även där ligger Ta-loken bra till.

Jag har varit inne på 245 Älgarås som verkar ligga rätt i förhållande till banan och dessutom verkar ha en växel alldeles framför. Rätt i förhållande till stationshuset med eftersom det väl bör ligga på andra sidan om banan? Eller?

Stugan 244 Älgarås passar på sätt och vis bättre in bildmässigt men hamnar då på "fel" sida stationshuset vad jag kan förstå.

Dessutom verkar ju färgsättningen på 244 Älgarås vara helt annorlunda men antingen är det något med filmtypen eller också kan stugan vara ommålad.

Jag tycker 244 Älgarås stämmer väldigt bra, främst genom att stugan ligger mittför växeln, t o m mellan tungorna och korsningen!

Vad som dock måste ha hänt efter att startbilden tagits är:
- ommålning av knutar, fönsterfoder etc från ljus färg till mörk.
- höglyft av banan med ca en halvmeter
- en väg med plankorsning har dragits intill stugan, just där de finklädda människorna sitter på startbilden. Den ligger inträngd mellan stugan och korsningen i växeln, på bangårdsritningarna (bangardar.se) syns en sådan inträngd plankorsning mitt i växeln. Den är t o m lite sned. var för saknas denna på första bilden. Jag tror att den ursprungliga plankorsningen låg intill stationshuset men att det blev alltmer opraktiskt och att man därför flyttade den utanför hinderpålen. Bara en teori, javisst.

Märsta som du föreslår här, tycker jag stämmer sämre: den stugan ligger längre från huvudspåret och helt "fri" från växeln, d v s på hinderfria sidan om hinderpålen. Även i Märsta finns en väg alldeles intill stugan men på motsatt sida om stugan. Eftersom det inte finns någon väg alls på startbilden så säger det ingenting, men för att Märsta ska stämma så måste det ha skett spårombyggnader som du nämner. Växeln måste ha flyttats ca 20 meter norrut och rakspåret flyttats 3-4 m västerut. En sån ombyggnad tycker jag känns osannolik, för mycket jobb för alltför liten vinst (i spårlängd).

Därför lägger jag min "röst" på 244 Älgarås.


Hela tråden: