Bo8 cs 3135 --> B7S (dekal) (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Friday, January 08, 2021, 01:49 (1198 dagar sedan) @ Wk

Är det så enkelt att vagnar från 30-talet blev B7S och de från 40-talet blev RB5?


Nu är jag inte så säker på detta. Det finns en artikel i TÅG 6/74 av Sören Svensson, där han skriver just något i den stilen, med tillägg av att blivande B7S hade 39-boggier. Dock nämns en intressant detalj i 30-tals-vagn-boken, nämligen att de nitade vagnarna under 60-talet fick bagagehyllor vid sittplatserna i serveringsutrymmet, således att detta vid behov kunde användas som normala sittplatser.
Det finns ingen motsvarande notering om RB5 - men avsaknande av information är ju inte helt bra som 'bevis', så är det någon som vet hur det förhöll sig med RB5 vid denna tid?

Detta är inget svar på frågan (tror jag) men det jag känner till är att de svetsade RB5-vagnarna byggdes om i början av 1970-talet, främst till A3 och B3. Två B7S, 3134 och 3200, blev senare ombyggda till RB5 (med pentryutrustning från svetsade vagnar?).

Exempel:
RB5 3200
Bo8cs 3200 på Jvm

/Ola


Hela tråden: