Okänd banvaktstuga 9. 244 Älgarås (Järnväg allmänt)

av jean, Friday, January 08, 2021, 06:53 (1203 dagar sedan) @ Leif B

Leif, jag är benägen att hålla med dig. Jag har satt "Älgaråsögon" på mig igen och forskat vidare och funnit lite mer saker som styrker det hela.

Det jag hängt upp mig på är att lingraven som skymtar till höger i bild borde gå på stationssidan men det är ju troligen ett helt felaktigt antagande, jag vet ju egentligen inget om hur man bygger järnvägar och anläggningar i samband med järnvägen.

Om det är Älgarås borde det gå ett till spår till höger om loket men eftersom fotovinkel är såpass rak i förhållande till rälsen så kanske man inte ser det spåret. Då borde det även finans en växel alldeles bakom ryggen på fotografen och då delar de kanske lingraven.

Om man studerar bangårdsritningen över Älgarås 1916 så ser det ut som växelomläggarna står tätt ihop, (jag har förutsatt att prickarna nära växlarna är de lokala omläggarna, kanske fel?) och kikar man på ursprungsbilden så ser det ut som plankan vid omläggaren fortsätter mot fotografen, kan ju var omläggaren för den andra växeln som är precis ur bild så att säga?

Den vita byggnaden som skymtar i bakgrunden kan då mycket väl vara stationshuset.

Det fanns en lokal reprofotograf som hette Gunnar Berggren som fotograferade mycket i trakten, bl.a har han varit och fotograferat en banvaktarfamilj vid 152 / 242 Björkulla ca 2 km söder om Älgarås, fototid säga vara ca 1910. Också det en suddig bild. Kanske är ursprungsbilden tagen samma dag av Gunnar Berggren?

Dessutom har han tagit detta suddiga foto på Älgarås Järnvägsstation, och är det inte ett Ta-lok igen? Tycker mig skymta ett nummer på sotskåpets lucka..

Det som fortfarande gör mig lite tveksam är skogskanten/trädraden i bakgrunden. Jag tycker den ser mer "barrskogsmässig" ut än det verkar göra i Älgarås, där verkar det vara mestadels lövskog. Men det är suddiga bilder och det är kanske svårt att avgöra det egentligen.


Hela tråden: