Okänd banvaktstuga 9. 244 Älgarås (Järnväg allmänt)

av jean, Friday, January 08, 2021, 11:35 (1197 dagar sedan) @ Leif B


Jag är osäker på vad du menar med "prickarna"? Det finns prickar som markerar hinderfrihetspunkterna mellan spåren. Växelomläggarspaken placeras mittför dragstängerna till växeln, d.v.s. nära tungspetsarna.

Tack för förklaringen av "prickarna", det var jag som gjorde ett felaktigt antagande byggt på okunskap bara.

Jag tycker det vita huset som skymtar ligger alldeles för långt från spår 1 (det spår som tågsättet står på). Stationshuset måste vara skymt bakom vagnarna i tåget. Det skulle dessutom vara skymt bakom godsmagasinet, men även godsmagasinet är skymt påkom tågsättet.

Håller helt med, ligger för långt bort.

Instämmer i att skogskanten är barrskog, förutom en lövdunge hitom skogskanten bredvid bakre delen av tåget. L

Ja, barrskogskanten talar emot Älgarås.

Nja, jag tycker fortfarande att växeln är placerad helt rätt framför stugan, men stolpraden och spår 3 är ett bekymmer liksom som skogskanten. Hmmm?

Jag kastar in ett nytt förslag, har återvänt till Uppland, hamnar denna gång vid 165F Rotebro. Växeln ligger helt rätt framför stugan som jag ser det.

Vad menas med "F" i numret? Om jag tittar på ursprungsbilden tycker jag mig se ett "F" även på den stugan.

Jag tänker mig att fotografen i så fall stått ungefär där lastbilen i bilden från Banvakt står. Notera även telefonstolpen bakom stugan, många trådar.

Bangårdsritningen för Rotebro är för övrigt från 1909, dvs efter dubbelspårsbygget.

Denna bild från Rotebro Station är tagen från lastkajen mitt emellan stugan och stationshuset och jag tycker mig ana en barrskogskant i bakgrunden.


Hela tråden: