Skanstull-Stockholm 1901-1906 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Friday, January 08, 2021, 19:02 (1175 dagar sedan) @ Leif B

Fast dit hade man inte nått 1906.
Spårvägen till Skanstull öppnades 1/9-1905
Fortsättningen till Enskede (Slakthuset/Skogskyrkogården) 1/9-1908
Frågan om man någonsin hade hamnspår vid Skanstull. Innan Hammarbykanalen öppnade hade man nog inte någon nytta av det, i så fall hade man nog kört boskapståg därifrån till slakthuset och inte från Söder Mälarstrand, vilket man ju onekligen gjorde.
Så jag tror mer på Ulfes inlägg om sandtvättningsanläggningen.


Åjo, visst kunde man köra båt i Årstaviken (från Mälaren) redan innan Hammarbykanalen. Järnvägsbanken över Liljeholmsviken hade ju en svängbro just för ändamålet. Men jag tror också mer på Ulfes förslag, men då att det var sand som kom med skutor från Mälaren in i Årstaviken och sedan sista biten med den lilla banan som Ulfe hittat. Sanden var säkert avsedd för vattenrening i Stockholms vattenverk som då utgjordes av de fyrkantiga bassänger som syns på kartan. Helt OT men när vattenverket lades ner, så användes några av reningsbassängerna som friluftsbad och det är början till Eriksdalsbadet.

För att få upp resonamnegt på spåret igen, kan jag ju tillägga att det nya Vattenverket i Norsborg hade en 600 mm bana som bland annat band ihop den egna lilla hamnen med kolhuset och sandtaget.

Jag menade inte att Årstaviken inte gick att använda för sjöfart utan helt enkelt att man valde att göra hamnspår på Söder Mälarstrand för boskapstransporterna till slakthuset och inte ett hamnspår vid Skanstull för detta, vilket kunde varit ett alternativ som dessutom inneburit kortare spårvägstransport. I början gick ju boskapstågen via Hornsgatan-Slussen-Ragvaldsgatan etc.

En litet märklig sak kan ju vara att man inte hade förbindelse med järnvägsspåren i Södra Hammarbyhamnen så när de GM-tillverkade Mustangerna (SS A25) levererades lastades de på järnvägsvagn och transporterades till annnan plats (Hagalund fvb Råsundahallen?) där de överfördes till spårvägens spår. Det rörde ju sig om hela 70 vagnar så det kanske hade varit värt några meter spår för att slippa omlastningen. Men de kanske måste slutmonteras i Råsunda så då spelade det kanske ingen roll.


Hela tråden: