Kommunistresa? (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson, Saturday, January 09, 2021, 12:27 (1202 dagar sedan) @ -ch-

De lär inte heller ha blivit så särskilt väl behandlade vid hemkomsten heller. Snarare värre än hos tyskarna. Stalin lär ha ansett dem som förrädare eftersom de kapitulerat, och inte begått självmord, och behandlade dem därefter.:-(


Det där var nytt för mig. Var har du läst det?
Att den sovjetiska diktaturen gick hårt åt folk känner jag till men att de straffades för att inte ha begått självmord i samband med kapitulation verkar vara en samanblandning med den japanska militärkodexen.

Tro mig, det är mycket väldokumenterat; jag har hållit på en hel del med de där sakerna. Jag kommer inte på någon boktitel på rak arm, men det är ett allt annat än okänt händelseförlopp.
Men det handlade inte om att de förväntades begå självmord, så det är inte ett identiskt tänkesätt med det japanska du hänvisar till, utan det ansågs att varje fånge som låtit sig tas tillfånga teoretiskt kunde ha gett upp fast läget inte varit hopplöst. Det i sin tur sågs som undergrävande av moralen vilket var liktydigt med förräderi. Och förrädare behandlades oerhört strängt i det sovjetiska systemet.
En bisarr logik i våra ögon måhända, men en logik är det likafullt. Och som sagt, det är inte någon obskyr konspirationsteori utan ett mycket genomforskat fält.


Hela tråden: