Okänd banvaktstuga 9. 165F Rotebro (Järnväg allmänt)

av jean, Saturday, January 09, 2021, 14:29 (1174 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En fråga till banvaktstuguexperterna: byggdes den stugor med förstubron på gaveln mot banan så sent som 1866 närs Norra Stambanan byggdes?


Ja, det gjorde man. Först 1872 kom modellen med "slät gavel mot banan, ingen utbyggnad, ingen dörr, inga fönster" och med ingången i en tillbakadragen sidobyggnad antingen till vänster eller höger.

Det har sagts till mig att 165F Rotebro inte kan komma ifråga p.g.a det att det skulle vara en 1872 års modell, men för mig är det osannolikt att de byggde en stuga av 1872 års modell redan 1866. Men jag tror att den kan vara ombyggd till 1872 års modell kanske i samband med dubbelspårsbygget 1906. Det har tydligen varit rätt vanligt att göra liknande ombyggnader.

Men det är ju snarare skogskanten till vänster om banan som syns på startbilden, d v s bakgrunden på den här bilden.

Ja, exakt, det var ju samma skogskant som jag menade med men sedd från en lite annan vinkel. För övrigt så är stugan mitt i bild på den bild som det länkas till ovan inte 165F utan 164B Rotebro som väl är en banmästarstuga.

Till Rotebro flyttade Stockholms Norra Jäst Aktiebolag 1893 och byggde en fabrik som borde varit synlig i skogskanten. Jästfabriken kan anas bortom och till vänster om stugan på bilden jag länkade till ovan, men syns inte alls på startbilden. Startbilden kan ju naturligtvis vara tagen innan jästfarbriken byggdes. Å andra sidan är det ju ingen stor skog utan möjligen en skogsridå och bakom den sjön Norrviken. Å tredje sidan kan det ju kanske räcka för att ge intryck av storskog.

Det är jag inte alls säker på, att jästfabriken borde varit synlig från fotoplatsen för ursprungsbilden. Åter igen, bilden som länkas till ovan är som sagt tagen mot jästfabriken, det enda man anar är en del av fabriken samt övre delen av skorstenen. Tänk er ytterligare 200m bakåt och dessutom lite mer åt vänster, då tror jag inte att ens skorstenstoppen är synlig.

För mig är det många faktorer som stämmer in som gör att jag fortfarande tror på 165F Rotebro. Bl.a mängden och läget på telefontrådarna/stolpen bakom stugan, att det finns ett "F" med i stugnumret, det syns också på ursprungsbilden. Växelns läge verkar vara exakt som på bilden.


Hela tråden: