Skala 1:10 (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Saturday, January 09, 2021, 19:09 (1195 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vid de tyska järnvägarnas 150-årsjubileum i Nürnberg 1985 fanns en fungerande modell av en lokstation i skala 1:10. Med jämna mellanrum demonstrerades banan och lok efter lok kördes ut ur stallet och vändes innan det kördes in igen. Vad jag minns var det en sex - åtta lok som visades. Om anläggningen finns kvar vet jag inte, men loken finns sannolikt i Nürnbergmuseets samlingar.

LOK


Då formulerar jag mig lite tydligare. Skala 1:10 finns inte bland de standard skalor för modelljärnvägar som fastställts av MOROP eller NMRA (National Model Railroad Association).


Tämligen ointressant vad nu NMRA eller någon annan definierat. 1:10 som modellskala existerar ju i högsta grad.

Det finns en skillnad mellan skalenliga modeller som är byggda i ett syfte (som de på SJM) och modelljärnvägar.

Att vi som är eller har varit ingenjörer till yrket har byggt skalenliga modeller är en sak, och när vi gjorde det så valde vi en lämplig skala för ändamålet. Det kan vara 1:10 eller något annat.

Men, vill man bygga en modelljärnväg så är det normalt att använda en av standard skalorna, av den enkla anledningen att då finns fler komponenter att köpa och man kan köra sin modeller på andras banor i samma skala. Det är just syftet med standard skalorna, och det är därför dom är definierade.

Om inte annat så visar den här delen av tråden min poäng när jag skrev att den ursprungliga frågan var något felställd.

Så när mormorsgruvan frågar om en modelljärnväg i skala 1:10 så blir svaret att det inte finns någon sådan standard skala för modelljärnvägar och därmed mycket få modelljärnvägar i den skalan.


Hela tråden: