Kommunistresa? (Fotografier/bildfrågor)

av Lennart Petersen, Sunday, January 10, 2021, 02:08 (1196 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack Lennart!

När jag såg bilden på större skärm kände jag igen Molotov. Det var en händig karl som vid sidan av politiken jobbade extra som bartender och uppfann en cocktail har jag hört! :-)

Jag ställde först frågan om den stora skylten med siluetter var fotomontage men så är tydligen inte fallet. Det måste ha krävts mycket duktiga dekorationsmålare för att tillverka den. Hur man nu hann och kunde organisera det. Men av civilisternas klädsel att döma genomfördes repatrieringen sommartid alltså flera veckor efter tyskarnas kapitulation.

Hlsn.
Anders S

Tack, fast nja den där cocktailen var han nog mest ofrivillig pappa till. Under finska vinterkriget så bombades Finland, Molotov hävdade i sin propaganda att bomberna var mat som fälldes till undsättning av det llidande finska folket. I Finland hade man då uppfunnit brännflaskan som fylld med bensin var ett billigt och bra vapen mot t.ex sovjetiska stridsvagnar. Finland hävdade då att ”om bomberna var mat för oss så är det här cocktails för herr Molotov.”
Att repatrieringen tog tid förklaras av att det rörde sig om minst 100000 män och utöver det skulle cirka 300tusen tyska soldater skickas hem vilket också skedde till stor del med godståg efter krigsslutet. Det var ju i sammanhanget helt häpnadsväckande att samtidigt som Berlin försvarades av småpojkar och gamla gubbar så hade man en armé på 200tusen i Norge och 100tusen som tillhörde marin och flyg. Det fanns strateger i väst som trodde att den tyska ledningen hade tänkt att flytta till Norge och överleva där som en sista tillflykt men så blev det inte.


Hela tråden: