Skanstull-Stockholm 1901-1906 (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, January 10, 2021, 12:37 (1201 dagar sedan) @ Harald

Uppenbarligen ett sjöspår för spårvägen till Enskede.


Det var först 1909 som Enskedespårvägen öppnade.


Med på kartbladet finns: Stockholms stads slakthus byggt 1906-1912, Nyboda-Enskede järnväg öppnad 1910 och spårvägen till Enskede öppnad 1909. Slutsats: Kartbladet är nyare än från 1906.
Spåret som det frågas om fortsätter i Hammarbybacken-Bägerstavägen (nuv. Arenavägen, genom skogen öster om Slakthuset och i den blivande Nynäsvägen. Vad skulle det vara om inte spårvägen till Enskede?


Jag tolkade frågan som att det gällde den gråvita s-formade figuren från en brygga(?) i Årstaviken och fram till mitt för "S" i "Skanstull". Om frågan gällde den bruna, mjukt böjda figuren öster om G:a Begravningsplatsen, så har du tveklöst rätt!


Men de hänger ju ihop. Den "gråvita" är en fortsättning av spåret i Hammarbybacken. Här är hela kartan och i större skala: https://kartbild.com/#17/59.30324/18.08023/0x10

Tack för den kartlänken! Mycket intressant. Nu ser jag skillnad på karttecknen för bana på egen banvall, bana i väg, väg utan bana - och spårväg i stadsgata (med täta "stegpinnar" ).

Tycker dock fortfarande att det är otydligt ritat just vid Skanstull och vidare norrut upp till spårvägen i Götgatan.

När man ser hela kartan så är det ju tydligt att mycket är planer (förmodligen stadsplan) snarare än det som redan fanns. Det gäller ju bl.a. kvarter och gatunät på Södermalm och i Enskede. (Hade just Enskede inkorporerats med Stockholm och stadsplanelagts redan innan området mellan Skanstull och Enskede?) Spårvägens dragning från Skanstull till Enskede stämmer ju däremot väl med hur den verkligen drogs när den byggdes, så vitt jag kan se.


Hela tråden: