vad menar jag!? (Bana)

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 13:12 (5511 dagar sedan) @ m.sundström

Jag tror att mannen från Morshyttan nog inte riktigt avser banan vid Sör Nävde utan snarare de spår vid Alby Klorat som förband fabriken med just JMJ. Trallor lastades nere vid fabriken på älvkanten och via ett lutande plan spelades de upp till järnvägens nivå. Där fanns ett spår som gick fram till ett magasin i korsvirke som fortfarande finns kvar, men av spåret finns så att säga inga spår längre. Däremot ligger rälerna från det lutande planet fortfarande kvar i slänten upp från fabriken.
I all korthet, baserat på ortsbefolkningens uppgifter och egna iakttagelser...
/Olov


Det ortsbefolkningen uppfattar som trallbana kan också vara det knippe räler som användes för att leda elektriciteten upp till den i mitten av trettiotalet byggda aluminiumfabriken som också var storförbrukare av likström.
Vad säger Morshyttemannen själv om föremålet för hans tankemöda?
(Ber f. ö. att få korrigera min minnesbild från igår: det är fyra - inte tre - rälssträngar på bilden från Sör Nävde.)
Olle S

ja, de här kommer ni väl nu att uppfatta som en slags misslyckad jeopardy eftersom jag varelse kan svaret eller frågan:-P

vi får gå till grunden;
platsen är hemb(r)ygdsföreningens årsmöte, en hemlig sammanslutning för att ta över världsherraväldet eller åtm. delar av morshyttan.
tidpunkt; sena söndagsem, när ordförande sade "härmed förklarar jag årsmötet öppn...." varvid det utbröt tumult eftersom ingen fick någon förklaring:-D .
(i det lite enklare horndal så är vanan den att göra upp på årsmötet å sen är det bra i.s.f att småglamma hela året)
i stridens hetta så sökte jag skydd under ett bord och kom i samspråk med en herre om livets vesäntligheter och då denna bana som omfrågas :-)
då framfördes en bild av en för de flesta glömd bana, kanske inte med baningenjörsbostäder, kungavagnar och stationinspektorer men i.a.f en bana.

nu när jag hör expertisens förkunnanden så är jag böjd att samtalet berörde sör-nälden då det passar både i tid och inriktning på militär verksamhet:-)
destå intressantare att det dyker upp ytterligare en bana upp från "ällva", väl värd att forska i och strömskenorna för aluminiumverket fulländar ju saken då det är något som jag t.o.m begriper mig på:-) ;-)

att vi ar en ban-diräcktör med oss var häftigt åsså, så vi får väl dra igång en tråd om JMJ framöver nu när livet börjar återvända :-)

för att kompromissa så tar vi bägge banorna + strömskenorna efterssom bägge tre är lika intressanta, så ös på nu grabbar, jag läser flitigt och kommenterar i vad mån jag begriper något (om jag inte inte så gör jag det i alla fall:-D )

så det finns ett industribaneforum åsså, bäva månde det när jag fått rätt på det och brer ut mig där också till allmän fasa;-)

från det årsmötesöverlevande morshyttan :-| :-) :-D


Hela tråden: