Ludvika, dvärgsignal vid infartssemafor (Signaler/säkerhet)

av Calle Wickberg, Monday, January 11, 2021, 21:17 (1194 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tydligen försvann dvärgsignalerna 1959, och samtidigt byttes semaforerna mot ljussignaler och befintliga ljusinfartssignaler ändrades att visa två sken för alla infartstågvägar. Detta enligt besiktningsrapport daterad den 1 juni 1959 [Ebr, Riksarkivet]. På hösten samma år elektrifierades för övrigt bommarna vid korsningen med Hammarbacken (v1).

Mycket intressant! Rothens väg (felstavat på ritningen som f ö också anger närmaste station på TGOJ som "Blötberg" och inte det korrekta Blötberget) vid km 69+490 och Hammarbacken vid km 69+294 är idag slopade och nu finns istället Grangärdevägen vid km 69+465.

Finns någon ledtråd till när Grangärdevägen tillkom och de andra två slopades?


Hela tråden: