Utfartsrepeterare (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Monday, January 11, 2021, 21:27 (1193 dagar sedan) @ Anders_W

UR betyder troligen utfartsrepeterare, dvs. plattformssignal. De användes på ställarställverk för att tkl i yttre tjänst skulle kunna kontrollera att rätt utfartstågväg var ställd innan han vinkade av tåget.

Det har funnits tre typer av plattformssignaler. Personligen kallar jag dem "stapeltyp", "lådtyp" och "godstyp". (I Signalteknisk handbok är bara den sista namngiven, och den beteckningen är därför hämtad därifrån.)

På den länkade ritningen är plattformssignalerna av stapeltyp. Det var en vertikal serie av gröna lyktor, där antalet gröna sken visade vilken utfartstågväg som var ställd från det såret i den aktuella körriktningen. Stapeln fick lika många lyktor som antalet möjliga utfartstågvägar.

Hm... men det är några saker som är besynnerliga (ritningen)

- Jag får bara ihop det till två tågvägar i riktning söderut (mot Staffanstorp samt nedspår mot Malmö) men det är tre lyktor.
- Varför skulle dessa lyktor behövas i riktning söderut där de sitter på "högerspårssidan"?
- Det är bara en lykta i dagens signal.

Det som skulle förklara alla tre strecksatserna vore väl om de här URVn osv gällde för körriktning "norrut". Och i så fall är "min" signal fortfarande oförklarad...


Hela tråden: