Okänd banvaktstuga 11. (Järnväg allmänt)

av jean, Tuesday, January 12, 2021, 07:07 (1194 dagar sedan) @ Ola Almquist

Liknar oneklingen stugorna på gamla 802-nätet kring Degerfors. Olart om man hade stugorna längs med spåret...


Bra förslag. Det är inte lätt att hitta äldre bilder på dessa. Södra Hyttan har helt klart likheter men är ombyggd i modern tid.

/Ola

De stugor jag lyckats få träff på längs Bredsjö-Degerfors ligger samtliga med gaveln mot banan, så även Södra Hyttan om jag fattat det hela rätt. Men dessa stugor är de som bäst liknar den på bilden.

Stugorna längs Neva-Gravendal-Hörken ligger också med gaveln mot banan och har ett något annorlunda utseende.

Hittills har jag inte hittat någon stuga längs Hällefors-Gravendal men letar vidare.

Därmed inte sagt att alla stugor låg med gaveln mot banan, det har vi ju sett hittills att det finns "undantag" även då man inte förväntat sig det.

Sitter och kikar på spårvidden, den känns väldigt smal trots allt. Nu är det inte helt lätt att se men det känns nästan som mannen på dressinen har en fot vid varje hjul. Om jag själv provar att sitta med benen ca 800 mm isär så ser det väldigt konstigt ut. Däremot ca 600 mm så ser det mera likt ut hur mannen sitter. Men samtidigt så känns det inte såpass smalt som 600 mm ändå.


Hela tråden: