Signallampa under plattformstak, svaret (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby @, tisdag, januari 12, 2021, 08:39 (5 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det är inget som är i drift. Signalen har gul innerlins, så jag tror att det är en klart-signal


Gul innerlins ger svaret: Det är ursprungligen en "klart för avgång"-signal. Sådan fanns på vissa stationer där lokala förhållanden försvårade för tågklareraren (tkl) att se ”klart för avgång”, givet av tågbefälhavaren (tbfh) med arm eller handsignallykta. Tänt gult sken hade betydelsen "klart för avgång", släckt signal saknade signalbetydelse. Signalen manövrerades av tbfh med ett fyrkantsvred längre bort på plattformen. Behovet av "klart för avgång"-signal upphörde när "avgång" från tkl upphörde. För Lund C måste detta ha varit allra senast 1997 då stationen blev fjärrmanövrerad, men det kan också ha varit tidigare (dock efter 1983) som Lund C blev en s.k. TGE-station (Tågklareraren ger Ej Avgång).

År 2000, i samband med att "klart för avgång" från tbfh till tkl och "avgång" från tkl till föraren helt slopades, slopades också alla "klart för avgång"-signaler. Men på vissa ställen lät man signalinrättningen sitta kvar och fungera som en "klart"-signal, som hade samma utseende men som användes av avgångssignalerarbiträdet för att kunna signalera "klart" till avgångssignaleraren (fram till 2000: av "andremannen" till tbfh). Huruvida signalinrättningen på bilden har använts som "klart"-signal eller inte känner jag inte till.

I nuvarande trafikregler (TTJ) slopades "klart"-signalen (från 2009 stavat utan citattecken, klart-signal) år 2019.
/up

Min gissning är att "avgång" från tkl i Lund upphörde redan kring 1990.

Sista klart-signalen i drift som jag känner till var i Norrköping på spår 1.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum