Ludvika, 3 vändskivor (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 12, 2021, 16:37 (1171 dagar sedan) @ el_vikingo

BJ hade en lokstation med rundstall med så smningom 8 platser och 12m vändskiva, SWB hade en med rundstall med 3+4 platser och 15m vändskiva. Båda dessa lokstationer låg i södra ändan av bangården. FLJ hade inget eget stall.
Därtill byggde BJ ett enkelspårstall i västra delen ca 1930 och 1945 tillkom ett dubbelspårigt parallellstall i närheten av detta, möjligen byggt av SJ inför elektrifieringen av fd SWB.
20m-skivan i norra ändan tillkommer på 40-talet. Möjligen var det BJ som byggde den, 12-meters skivan var för liten för BJ's större lok, men in i BJ-stallet kom de inte utan delning. Msn kan undra varför inte BJ bytte skivan mot en större, t.ex 18m, men det kanske inte fanns plats för detta. Eller byttes 12m-skivan? Malte Ljunggrens bok är inte 100% korrekt på alla punkter. Förvisso behövde man kanske inte stalla större lok i Ludvika.
SWB hade bara 15m-skivor och körde därför B-loken med C-tendrar.


Hela tråden: