Skanstull-Stockholm 1901-1906 - senare (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, January 13, 2021, 11:44 (1193 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Den karta som jag hänvisade till är gjord av Stefan Back (renritad av POGO) och bygger på arkivmaterial från SSB/SS. Den är en del av en artikelserie om SS linjenät. Därför tror jag mer på den än på kartmaterial med ofta mer diffusa datum där ofta bara trafikspåren finns med. Men det torde vara klart att det S-formade spåret till Årsta brygga anlades av SSB. Användningen är dock mer diffus, men det anlades spår för att transportera byggmaterial till Enskedestaden och byggnationen längs Södra Förstadsbanan (blivande Mälarhöjdsbanan). Godsspåret från Jakobsdal/Aspudden drogs ju till Olsson & Rosenlunds såg och tegelbruk där det även fanns hamnspår. Södra förstadsbanan ingick ju i ett projekt där tomter längs banan försåldes. Enskedebanan byggdes ursprungligen av ett eget bolag som ägdes av Stockholms Stad med samma inriktning men den banan togs över av SSB när dessa blev delägda av Stockholms Stad.
Det transporterades även ved på spårvägsspåren under krigsåren även om 1914 kan vara väl tidigt för att spåret vid Årsta brygga skulle byggts för vedtransporter för första världskriget, men det kom säkert att användas för detta under krigsåren. Årsta brygga syns inte efter att Hmmarbykanalen var klar och spår dit kan ju försvunnit då.

Det finns dessvärre inte några bilder som jag sett där man lastar boskap, varken på Söder Mälarstrand eller annorstädes men just spåret vid söder Mälarstrand skall ju ha byggts för detta ändamål. Inget förhindrade nog att man även omlastade boskap även vid Årsta brygga. Bilderna på boskapsvagnarna verkar tagna vid Ringvägshallen, troligen som leveransfoton, förutom några bilder från avlastningskajen vid Slakthuset.

Svenska spårvägsbolags godstrafik och servicetrafik med tillhörande fordon är ett område som kan utforskas mycket mer. Denna trafik har förvisso stora likheter med industribanetrafik och har delvis varit med i dessa skrifter men den hamnar litet mittemellan järnväg och spårväg.


Hela tråden: