Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 -- spår 5 o 6 i Djö (Bana)

av Ulf Pålsson, Thursday, January 14, 2021, 00:45 (1197 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Djursholms Ösby stn med södergående ”Park” ca 1966.

[image]
Ett södergående tåg med en X7p som ledarvagn gör uppehåll vid Djursholms Ösby ca 1966. Eller är det ett norrgående tåg? Hur trafikerades spåren vid den här tiden? Pendelvagnen till Djursholms Ekeby bör ha upphört när bilden togs. Använde den spår 5? Vad säger forumexpertisen?

Det är ett södergående tåg på spår 6, som var huvudtågvägen vid infart från Roslags Näsby nedspår. Pendelvagnen till/från Dj Ekeby använde spår 5, men 1966 hade trafiken med den upphört och ersatts av tåg som gick hela vägen mellan Stockholm Ö och Hägernäståg. Något/några år på 1960-talet användes dock spår 5 sent på kvällarna för tåg mellan Dj Ösby och Hägernäs. I övrigt användes spår 5 bara när det var enkelspårsdrift, antingen mellan Stocksund och Dj Ösby eller mellan Dj Ösby och Roslags Näsby. Djursholms Ösby hade så begränsad och egendomlig lösning med spår och växlar att spår 5 var enda vägen att ta för att "kryssa" mellan uppspårssidan och nedspårssidan av banan.

De här två fotona uppmärksammar mig på något som jag inte har lagt märke till tidigare: att slutmärket/S-märket för infartstågvägens slutpunkt på spår 6 för tåg från Roslags Näsby satt på en stolpe mitt i vägen för gående från den smala plattformen. Senare, på 1970-talet, var stolpen borta och S-märket satt till höger om spåret, lågt placerat intill staketet mot spår 7.


Hela tråden: