Växel med utbytbart spårspann (Bana)

av Bengt Löfgren, Thursday, January 14, 2021, 05:21 (1170 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På en del banor ute i världen - främst kuggstångsbanor - finns växlar som istället för tungor och hjärtstycke har TVÅ utbytbara spårspann (ett för vardera växelläget), fastsatta på en i sidled flyttbar plattform eller på varsin sida av en roterbar balk.

Finns det något svensk namn på dessa växlar? På engelska verkar de kallas substitution switch.

Här är en wikipediabild av en roterande växel på Pilatusbahn.

Och här en av skjutbordstypen på Chester Zoo monorail.


Det finns nog inget,svenskt namn helt enkelt för att dom är så unika , finns bara i nåt enstaka exemplar och inte i Sverige.
Pilatusbanans växlar är vad jag vet helt unika för järnväg och finns bara där. En växel högst upp på banan är den som roterar 180grader upp och ned och fogar in en spårstump för önskad väg. Det är en märklig syn att se när den används , det är täckplåtar som skjuts åt sidan och en massa mekanik när den snurrar runt. För mötesstationerna finns ett slags växlar där en spårbit skjuts i sidled mellan spåren och fogas in efter önskemål om tågväg. Ungefär samma lösning finns för enspårsbanor typ Alweg men det är ju lätt att se att det är otympliga lösningar.
En av bilderna visar en kabelbana (Funiculaire-Standseilbahn) och där är det lite enklare, ”växlarna” har inga rörliga delar utan vagnarna har dubbla flänsar mot den ytterräl dom använder, vagnar går alltid på samma spår vid möten.


En något vanligare växeltyp är den av skjutbordstyp som man kan se vid färjeklaffar. Är det inte något färjeläge i Sverige som har haft sådan växel?

Exempel på vad som kanske snarare kan kallas vridbord än skjutbord finns.

Exempel 1:
Trelleborg. Klicka på bilden för att förstora.

Exempel 2:
Hargshamn

Exempel 3:
Malmö. Bild en bit ner på sidan.

Något exempel på färjeklaff där man "byter ut" spårbiten har jag aldrig sett någon bild på.


Hela tråden: