JTJ: Rälslutningar (Järnvägs- och Museiföreningar)
Fodonens [b]slingringar[/b] påverkas väl av koniciteten ?
I äldre litteratur (1920-talet) står att 1:20 är vanlig i Europa, medan 1:37,5 är vanlig i Nordamerika. Rälsprofilen var kanske inte den samma i Europa som i Nordamerika ?
En förmodan är att "moderna" banor har rälslutningen 1:40 vilket bör ge en lugnare gång medan exempelvis Norge med mycket kurvor fortfarande använder 1:20. Sverige och troligen även Ofotenbanan är ett undantag med 1:30.
Har för mig att Tyskland använder 1:40 medan Österrike använder både 1:40 och 1:20.
Antar att lutningen 1:30 infördes på 1930-talet i och med att underläggsplattor började användas.
Modernt banunderhåll förutsätter rälsslipning varför rälshuvudets form under skenans livstid i huvudsak bestäms av slipningen.