Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8/ rälsbussar (Bana)

av Granis, Thursday, January 14, 2021, 15:38 (1196 dagar sedan) @ Peter Bolin

1966 gick det fortfarande YBo-tåg till Uppsala och -fram till september- till Hallstavik från Rimbo. Om några av dessa var genomgående till Stockholm, möjligen nåt från Hallstavik då iallafall, ska jag dock låta vara osagt. Och jag har för mig att kontaktledningen till Norrtälje gjordes strömlös (typ) året efter, 1967 alltså, och då två år innan nedläggningen. Men jag kan ha fel.

En "tråkig (?) anledning" kan ju vara att rälsbussarna är på väg till Mörby verkstad av nåt tekniskt skäl? Vad gäller "strömlöshet" och därmed rälsbusstrafik söder om Rimbo så har jag för mig att det var under några år på 70-talet, alltså efter att Norrtäljelinjen lagts ned. Men svar på detta finns väl i Stig Svallhammars utmärkta bok "Skendöd i Roslagen".

"Finländaren" är det dock inte; det tåget slutade att gå redan 1962, trots planer på dylik förbindelse (till och från Norrtälje hamn) även med Uppsala.

/ L G

[image]
YP-tågsätt på Stocksundsbron ca 1966. Gick det YP till Norrtälje då? Var kontaktledningen på sträckan Rimbo–Norrtälje avstängd vid den här tiden? Eller är det ”Finländaren” till Norrtälje hamn som Björn har fångat på bild?


Hela tråden: