SJ E 902 med haveri på fd MYJ 1968 Sth med/utan löpaxel (Fordon: lok)

av Leif B, Thursday, January 14, 2021, 20:57 (1169 dagar sedan) @ Olof W

STH var väl lägre utan löphjul.


Korrekt, bland annat SJ E- och G-lok byggdes om med främre löpaxel för att kunna gå fortare.

/Olof

... men skillnaden var inte jättestor: lok utan löpaxel (E) hade största tillåtna hastighet 65 km/h och de som var ombyggda med löpaxel (E2) hade sth 70 km/h. Både E- och E2 är i grunden godstågslok med små drivhjul (låg utväxling) och många drivhjul (bra "väggrepp").

Tittar vi snälltågslok så har de alltid en eller två löpaxlar som bl a styr loket in i kurvorna, t ex [link=och ofta en löpaxel under hytten]F-loket[/link]. Som Olof beskriver i en annan gren av tråden, så räcker det dock inte att det finns löphjul fram (ledarhjul), de ska också vara kopplade "lagom stumt/fjädrande" till lokramen och/eller främre axeln så att de styr loket "vänligt men bestämt" in i kurvan resp rakt fram på rakspår. Som Olof är inne på har problemet inspirerat uppfinnare till en mängd olika konstruktioner och patent.


Hela tråden: