SJ E 902 med haveri på fd MYJ 1968 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, January 14, 2021, 21:25 (1196 dagar sedan) @ Legion44

Ja vintrarna i Skåne är/var inte att leka med när snön väl behagar att dyka upp. Man kan ju undra varför SJ gjorde sig det stora omak man gjorde genom att trotsa vädrets makter med alla till buds stående medel istället för att bara ställa in trafiken och tack för kaffet typ. Även om jag spontant tycker det är en fantastisk service så undrar man varför det "tänket" var så aktuellt då men inte idag?

Tack för fina bilder!

Dåförtiden (1968 t.ex.) var förhållandena nog inte riktigt jämförbara med hur det ser ut idag. Det gick ca fem tågpar Malmö-Ystad och då försökte man i alla fall få iväg ett eller kanske ett par tåg så att förbindelsen ändå upprätthölls. Då hade man också en plogberedskap. Det fanns snöplogar (ombyggda loktendrar) utplacerade på ett 10-tal stationer i Skåne och även ett antal spårrensare. Lok och personal fanns i beredskap och om det drog ihop sig till snöoväder eldade man på ånglok i Malmö och på några andra lokstationer. Det fanns också i förväg lagda extra plogtåg som gick t.ex. Ystad-Malmö från Ystad vid 4-tiden på morgonen för att bereda väg åt dagens tåg på sträckan. Idag verkar snöberedskapen näst intill obefintlig. Så nog borde man kunna bättre! Jag minns också att man i besvärliga lägen såg till att särskilt erfaren lokpersonal skickades ut. En av "di gamle" förarna hette Siöström (som jag träffat flera gånger och även åkt med på lok) och han var en av dem man skickade ut med tåg mot Simrishamn när det var snöstorm på gång. Kanske inte den personliga kännedomen är lika god numera men det var den då.
Det skulle vara intressant om någon kunde redogöra för vilken snöberedskap som faktiskt ändå troligen finns i vårt avlånga land. Finns t.ex. förberett med någon form av plogtåg och personal "stand by" i Skåne? Tb/Tc? Om inte kan man undra varför!


Hela tråden: