Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, January 14, 2021, 22:25 (1191 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarer och bild. Bilden av tåget av på väg söderut från Stocksund klarade jag inte att bestämma, men den var förstås lätt för er som har jobbat på banan i många år. Jag åkte förbi gamla Stocksund med tåg många gånger, men det var ytterst sällan som jag befann mig där utanför ett tåg. Jag var i alla fall där för att åka över gamla Stocksundsbron för sista gången i mars 1996.

Jag noterar att Thomas har rättat X4p och X7p till Xoa4p och Xoa7p. Bilderna är tagna före SJ:s litterareform 1970, så vid fototillfället hade de fortfarande de äldre litterabeteckningarna. Eftersom jag lärde mig järnvägslittera på allvar först på 1980-talet har jag lite svårt att använda de gamla litterabeteckningarna. För mig är en X4p alltid en X4p, även om bilden är tagen före 1970. ;-)

I arkivet har jag SL:s kompletta vagnförteckning för Roslagsbanan från 1974. Jag får leta fram den vid tillfälle och kolla vad det står där. Om jag minns rätt tog SL över SJ:s littera i samband med trafikövertagandet 1972, möjligen med undantag av lokomotorerna Z4p.

I februari kommer nästa omgång av Björns bilder. :-)

/Peter Bolin


Hela tråden: