Trästallet i Borlänge (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, January 15, 2021, 10:12 (1190 dagar sedan)

kom nog dit 1944 för att inhysa elloken som trafikerade den då i nov/dec nyelektrifierade bandelen Ludvika - Falun. Det var nog O loken som gick Ludvika Domnarvet med malmtåg,som stallades där. I okt 1940 hade sträckan Åmål Kil elfierats och ett trästall då uppförts i Kil. Ett år senare hade elnätet utsträckts till Daglösen och Kilstallet blivit överflödigt. M3s och G3 loken Falun Daglösen stallades i Grythyttan där man hade en stor eldriven vändskiva, fd bron över Säveån, som jag tidigare berättat om i inlägget om Lärje. I Daglösen fanns väl plats i rundstallet för elloken. Stallet i Ludvika - tidigare avhandlat - kom väl till av samma anledning.


Hela tråden: