Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 -- lådans vila (Bana)

av Ulf Pålsson, Friday, January 15, 2021, 14:50 (1194 dagar sedan) @ Johan Björklund

Körde lådan hem till varje kväll eller övernattade den i Stocksund?

Jag tittar i grafen för tdt 160 på Gunnar Ekevings webbplats. Natt mot vardag var det trafikuppehåll för Långängslådan mellan 00:52 och 05:41, natt mot sön- och helgdag efter vardag mellan 01:22 och 08:42. Det finns inga tjänstetåg till/från Stocksund som passar med dessa tider, varken från/till Stockholm Ö eller Djursholms Ösby. Man kan i och för sig tänka sig att vagnen växlades upp via sidospåret till Mörby verkstad på natten och ner därifrån på morgonen, men det är inte troligt att det där fanns personal vid dessa tider för att "släppa in och ut" Långängslådan. Allt tyder på att den övernattade vid sin plattform i Stocksund.

Man kan fundera på hur den dagliga synen gick till. Högst 20 min var uppehållen för lådan i Stocksund under trafiktiden. Men, en utsänd reparatör/vagnsynare kunde väl klara av tillsynen på några sådana pass.

Fordonsbyte torde ha gjorts med annat fordon på/från Mörby verkstad. I och för sig hann föraren kanske på sådär 15 min att köra upp till verkstaden, byta fordon och växla ner igen till plattformen. Men kanske kom först en annan förare ner med det avlösande fordonet och ställde det på hamnspåret, varefter han tog den avlösta Långängslådan tillbaka till verkstaden och Långängsföraren flyttade över den avlösande Långängslådan till plattformsspåret. Det skulle ha varit roligt att studera detta någon gång!


Hela tråden: