Okänd banvaktstuga 12. -- parstolpar (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Friday, January 15, 2021, 18:25 (1168 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Observera att man på malmbanan ursprungligen använde s.k. parstolpar vid sektionspunkter med två kontaktledningsstolpar med utliggare placerade mitt för varandra på ömse sidor om banan.

Se exempelvis Svensk statsbaneelektrifiering år 1942, bilden på sida 75.

Det kan vara ett sådant arrangemang man skönjer längst bort i bilden.


Även Saltsjöbanan (samtida med Malmbanan men med helt annat strömsystem) hade uppenbarligen det, fram till häromåret. Vet man något om varför?

Om frågan gällde varför man hade parstolpar var det förmodligen för att det är en ganska naturligt tanke när sektionerna ska gå omlott och sluta på varsin sida om spåret.

Om frågan istället gällde varför man upphörde med detta kanske det var för att spara på stolpar.


Hela tråden: