Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8/ rälsbussar (Bana)

av Leif B @, fredag, januari 15, 2021, 20:19 (46 dagar sedan) @ Granis

SRJ beställde ju faktiskt "konventionella" motorvagnar ännu senare. De som kom att levereras som SJ Xoa9p 1962 - och året innan även konventionella stålpersonvagnar.


Jo, jag tänkte enbart på dieselmotorvagnar här. Men dom och stålpersonvagnarna ingick i ett ”helhetstänk” som gällde ända till slutet på 50-talet, innan SJ tog över 1959 alltså, där samma vagnar skulle kunna gå på såväl elektrifierade som oelektrifierade sträckor. Där man då bara bytte dragkraft när det behövdes. Och det gällde även godsvagnar. Rälsbussar, varav man bara hade två ”trähildingar” (SJ litt Yo1p), var mest -framförallt de sista åren- avsedda för den lilla persontrafiken på fd FGJ och DHJ, även om en del turer var ”utdragna” till Uppsala och Rimbo.


/ L G

Jo, det var därför jag kompletterade ditt svar. Henrik ställde ju faktiskt frågan om den elektriska Uddeholmaren.

Men du har givetvis helt rätt att för SRJ så hängde trafiken och därmed fordonen ihop söder och norr om Rimbo och att dieselmotorvagnarna därför helt klart är relevanta i sammanhanget.


Hela tråden:

 

powered by my little forum