Smalspåriga personvagnar: ULB (Järnväg allmänt)

av Johan O, Friday, January 15, 2021, 21:53 (1168 dagar sedan) @ Johan O

Ombyggnadsprogrammet
För att modernisera den slitna vagnparken påbörjar man runt år 1915 ett ambitiöst upprustningsprogram av personvagnarna. Tyvärr är dokumentationen kring ombyggnaderna bristfällig i det bevarade arkivmaterialet. Troligen är arbetena bokförda som underhåll och vilket sällan ger några avtryck i den ekonomiska redovisningen. Eftersom vi inte heller har lyckats hitta varken vagnböcker eller vagnkort från banan, där den här typen av arbeten brukar vara noterade, är därför delar av nedanstående avsnitt baserat på det bildmaterial som finns att tillgå.

Tack vare de många bilderna från Skansberget kan vi trots det till stora delar lista ut i vilken ordning vagnarna byggts om. ACo 5 och 10 byggs om först, sannolikt redan år 1915. ACo 10 byggs om mer radikalt än systervagnen och eftersom vagnen får både fler och större fönster kan det därför handla om en helt ny korg.

[image]
På detta utsnitt från en bild tagen i Bengtsfors i början av 1920-talet hittar vi ACo 5 som fått träpanel, nya fönster och välvt tak. Notera att vagnen är märkt ”1&2 Klass” i högra änden.

[image]
Vid godsmagasinet står sjukvagnen C 8 och ACo 10 tillsammans med en öppen sommarvagn. C 8 är ännu inte ombyggd, så bilden är tagen före år 1918. Tyvärr är bilden den enda någorlunda tydliga vi hittat på ACo 10 i moderniserat skick.

[image]
Samma plats som ovan, men några år senare. Boggivagnarna är från vänster ACo 10, på det hitre spåret ACo 5 och närmast godsmagasinet ACo 11. Tack vare taklisterna kan vi se att ACo 11 ännu inte är moderniserad.

Två av de tvåaxliga vagnarna genomgår på egna verkstaden mycket omfattande ombyggnader, faktiskt så radikala att de betraktas som nybyggnationer och måste besiktigas av Väg och Vattens inspektör. Den första vagnen ut är CD 1 som efter en brand år 1917 kommer ut förlängd och breddad med helt ny korg. Vagnen har fortfarande littera CD, men nu med hela 21 sittplatser att jämföras med de 8 sittplatser som fick plats i vagnen före ombyggnaden.

[image]
Ritning på CD nr 1 efter ombyggnaden år 1917.

Redan året efter färdigställs vagn 4 med en ny korg och liksom CD 1 förlängs även underredet i samband med ombyggnaden. Vagnen får littera CF och bör därmed vara den första moderna smalspåriga CF-vagnen i landet och närmast en urtyp för hur SJ sedermera bygger sina CFp-vagnar.

[image]
På denna ritning syns CF 4 som den ser ut år 1919.

[image]
De bägge omkorgade vagnarna, till vänster CF 4 och till höger CD 1 i Uddevalla omkring år 1920. Bakom vagnarna gömmer sig en av de tvåaxliga originalvagnarna tillsammans med en ångfinka.

Vagnen blir dock inte långlivad som CF. Redan år 1921 byggs den återigen om, den här gången till littera BC. Något som ställer till det för oss arkivforskare är att ULB ekonomiavdelning missat att vagnen över huvud taget varit littera CF, i deras sammanställning över investeringar i den rullande materielen år 1927 har man noterat att vagnen år 1918 blir ombyggd direkt till BC... Ombyggnaden år 1918 kostar i vart fall 10 000 kronor, att jämföras med de 3 714 kronor vagnen kostar i inköp 23 år tidigare.

Omkring år 1918 byggs C 3 om tillsammans med C 7, C 8 och AC 15. Alla vagnarna får högvälvda tak, men ingen av vagnarna förlängs. Flera av de ombyggda vagnarna får träklädsel, sannolikt teakpanel, men i brist på sådan även ”oregon pine”. Några av vagnarna får även vikfönster.

[image]
Vi återvänder till bilden från Bengtsfors (se ovan om ACo 5). Detta utsnitt visar lite av CD 1 och den moderniserade C 3. Även C 7 byggs om på motsvarande sätt som C 3.

[image]
Översvämning i Uddevalla hamn omkring år 1920. Närmast loket går en ångfinka, därefter C 3 eller 7, följt av ACo 11 och sist en F-vagn.


Hela tråden: