Smalspåriga personvagnar: ULB (Järnväg allmänt)

av Johan O, Friday, January 15, 2021, 21:54 (1190 dagar sedan) @ Johan O

1930-talet
Trots att man redan i början av 1920-talet försökt minska sina utgifter genom enmansbetjäning av loken, inköp av bilvagn m.m. blir trettiotalet ändå en mycket svår tid för ULB.

I en av undersökningarna av banans ekonomi konstateras att man under kommande tioårsperiod antingen bör byta ut två av sina ånglok eller också skaffa motorvagnar. Som en följd av det blir den ombyggnad av C 2 som görs för cirka 2.000 kronor år 1935 det sista större arbetet man kostar på sina personvagnar. Istället skaffar man året efter en mindre rälsbuss från Motala med stöd från statens motorvagnsfond.

Under trettiotalet fortsätter även behovet av ångfinkor att minska varför Få 30 år 1936 byggs om till G-vagn. Eftersom persontågen sällan är längre än två vagnar klarar loken av värmningen, man har sannolikt heller inte längre råd att underhålla pannorna i ångfinkorna...

En av banans sista investeringar blir när man år 1937 köper in NKlJs bensinmotorvagn nr 1 från 1911. Motorvagnen blir verkligen ingen framgång utan ställs av redan före förstatligandet, men mer om dess öde senare.

[image]
Motorvagn 11 i Uddevalla år 1938.

SJ-tiden
SJ tar i princip över ULB redan år 1939 och driver trafiken fram till förstatligandet den 1 juli 1940.

Ingen av personvagnarna slopas direkt vid övertagandet och skälet till detta är enkelt: under kriget behövs alla vagnarna i den kraftigt ökande trafiken. SJ låter även bygga om motorvagn 11 till personvagn för att snabbt utöka vagnparken.

År 1941 beslutar SJ om ommärkning av ULB:s personvagnar. I särtryck 77 finns en sammanställning över vagnparken, men nu saknas tre av personvagnarna, däribland de båda sommarvagnarna 12 och 13. År 1942 skrotas korgen på CNo 12 och vagnen återfår littera NNo.

[image]
Det verkar dock som att SJ ändrar sig beträffande C 13, för visst är det denna som står SJ-märkt i mitten!

År 1948 slopas återigen fd CN 13. Den här gången rivs korgen och vagnen återgår till att vara godsvagn littera NNsp.

[image]
På den oerhört detaljrika bilden JvmKDAJ06640 kan man vid lokstallet se fd CN 13 sakna såväl fönster som panel, dvs korgen är under skrotning.

Några vagnar får storrevisioner i Uddevalla, och under åren 1943-50 sänds dessutom flera av de fd ULB-vagnarna till KVAB för ombyggnad och upprustning.

Två tvåaxliga vagnar blir ombyggda till tjänstevagnar efter kriget, liksom fd ACo 11 som blir ombyggd till hjälpvagn.

De flesta vagnarna skrotas i samband med att loktågen på banan dras in i slutet av femtiotalet och de sista kvarvarande trafikvagnarna skrotas efter nedläggningen år 1964.

Bevarade fordon
Två ULB-vagnar finns bevarade hos AGJ, båda i tjänstevagnsskick.

Fd ACo 11 blir år 1946 ombyggd till hjälpvagn och placeras i Växjö. Vagnen köps av AGJ på 70-talet.

Fd B 6 blir tjänstevagn år 1949 och hamnar med tiden även den i Växjö. Liksom ACo 11 köps vagnen av AGJ på 70-talet, men hur läget är med den numera har vi inte koll på. När vi senast såg den för 15 år sedan var korgen i mycket dåligt skick.

[image]
Fd ULB BCo 11 som hjälpvagn i Växjö. Foto: Stefan Olsson

[image]
Fd ULB B 6 som tjänstevagn 808 i Växjö på 1970-talet. Foto: Stefan Olsson

Fordonslista
[image]

Källor till våra uppgifter härstammar till största delen från Riksarkivet, främst från ULBs styrelseprotokoll och brevväxlingar, men som vanligt även Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna.

En förklaring till tabellen:
Gula fält är litet osäkra uppgifter, till exempel då vi inte kunnat hitta skriftliga källor eller när flera källor motsäger varandra.

Vi vill passa på att rikta ett speciellt tack till Anders Jansson för hjälp med ritningar på ULBs vagnar.

Nu har vi gått igenom alla fristående banor väster om Vättern, det är därför dags att ge sig i kast med Västgötanätet. Vilken ände vi börjar i eller om vi kanske gör en liten avstickare innan dess får ni se…

/Johan & Stefan
Bilder från Digitalt Museum och egen samling.

PS.
Eftersom vi flera gånger i inlägget nämnt att det finns många bilder tagna från Skansberget, men inte visat någon i sin helhet passar vi på att göra det här!

[image]
Eftersom Bohusläns regementes lokaler på Kvarnberget ännu inte byggts är bilden tagen före år 1913.

[image]
Här syns CF 4, vilket daterar bilden mellan år 1918-1921.

[image]
... medan den här bilden är tagen efter år 1924 då B 6 blivit moderniserad med sitt gavelfönster.


Hela tråden: