Havrevagn – spannmålsvagnar (Järnväg allmänt)

av Arne, Sunday, January 17, 2021, 00:31 (1194 dagar sedan) @ Olof W

Nere till höger är definitivt gamla havrevagnar från UWHJ. Framfår godsmagasinet står tre sommarvagnar och en boggivagn från ULB.


Vad är en havrevagn? Nytt ord för mig.

/Olof

Som komplement till vad PeO skriver i sitt svar nedan om 'havrebanan' så kan man lägga till följande text från DigitaltMuseum Järnvägsmuseet om en öppen godsvagn, spannmålvagnen SJ I 301.

"SJ I 301 (1863-1892)

SJ I1 (1892-1922)

SJ Im 10301 (1922-)

Antal tillverkade: (306) 160 st med långbalkar av järn och broms

Antal bevarade: 1

Lastförmåga: 10,6 ton

I början av 1860-talet var havre Sveriges tredje viktigaste exportvara efter järnmalm och trävaror. Särskilda spannmålsvagnar används för transporterna på järnväg. Efter den fruktansvärda missväxten två år i rad 1867-68 med svält och hungersnöd som följd blir det inte tal om att återuppta spannmålsexporten. Staten ville försäkra sig om att ha spannmålsreserver.

Havrevagnarna får då nya laster. Vanligast blir jord och maskiner och den nya benämningen blir lådvagnar. Lastförmågan anges på vagnarnas sidoväggar, från början i måttenheten centner. En centner är 42½ kilo och vagnen kan bära 160 centner eller 6,8 ton. De första vagnarnas långbalkar är av ekträ men genom att byta ut dem mot järnbalkar med i-formad profil, som på vagn 301, kan lastförmågan ökas med ytterligare 3,8 ton.

Vagn 301 utrustas med en enkel så kallad skruvbroms, en gängad vev som reglerar bromsklossar på det ena hjulparet. Vagnen bemannas av en bromsare. På kommando från lokföraren genom ångvisslan ska bromsaren veva på skruven för att hålla emot med lite broms i en utförslöpa när vagnarna trycker på bakifrån eller hjälpa till för ett mjukt stopp vid stationen och hålla kopplen sträckta. Efter spannmålen får sockerbetor lådvagnarna att leva vidare riktigt länge. Vagntypen finns kvar i sockerbetstrafiken i Skåne in på 1950-talet. Vagnstypen användes för transport av spannmål, med eller utan säckar, och diverse annat gods som inte behövde skyddas med tak."

Havrevagnar var därför säkert ett vanligt smeknamn på dessa öppna godsvagnar av flaktyp med höga sidoväggar eftersom lasten från början var just havre i lösvikt. :-)


Hela tråden: