Havrevagn – spannmålsvagnar (Järnväg allmänt)

av Harald, Sunday, January 17, 2021, 10:53 (1193 dagar sedan) @ Arne

Texterna på Digitalt museum är tyvärr inte att lite på. Det exporterades mycket havre även efter 1867. UVHJ invigdes 1867 och havre från Västergötland till Uddevalla hamn var ett av de viktigaste godsslagen och för det hade man de vagnar som kallades havrevagnar. Toppåren för havreexporten var 1876-1880 då det exporterades 260 tusen ton om året. Det finns en text om detta på scb.se. Citat:

På 1870-talet exporterade Sverige 260 000 ton havre om året, och vissa av dessa år var värdet av spannmålsexporten till och med högre än värdet av exporten av järn och stål. I Sverige och främst på västkusten omvandlades både jordbruket och logistiken av den lönsamma havreexporten som ledde till att både järnvägar och ångbåtstrafik utvecklades och lade en grund för Sveriges kommande industrialisering.

https://scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/nar-havreexporten-var-viktigare-an-jarnexp...


Hela tråden: