SJ R3-vagnar (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Sunday, January 17, 2021, 14:50 (1189 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för Ditt rappa och uttömmande svar på frågan!

Då jag redan har förberett ett bygge av vagntypen [b]med[/b] plåtlagergafflar får jag väl tolka PM:et som trumpanhängarna tolkar sanningar, nämligen att då intet nämns om byte till plggafflar så är sanningen att sådant byte skulle ske och detta förklarar också att Maskintekniska Byrån [b]senare[/b] - nämligen då bytet ägt rum - skall fastställa lastförmågan. Saken är biff! (Hoppas bara att ingen minns detta mäjjl på nästa bankalas...)

O-vagnsfamiljen uppvisar f. ö. många löbb på de tvåaxliga vagnarna:
7.000 mm ex R3
7.700 mm den klassiska Os-vagnen
7.800 mm GDG- m. fl. banors tyska vagnar
8.400 mm ex NOJ
9.400 mm ex SOEJ (treaxliga)
10.000 mm SJ m. fl. banors Or-vagnar
10.500 mm NBJ 749 o. 750
10.800 mm GDG-banornas Bautzenvagnar
11.000 mm std-O

Man kan ju tro att "u:et" - vare sig det är (u) eller [u] - indikerar mindre avvikelser från grundtypen men NBJ M har 5.500 mm löbb under det att M[u] uppvisar exakt dubbla längden.

Än en gång tack!

Olle S

PS.: Den idiotiska understrykningen i inläggets senare del är icke av min hand, det är något som datorn hittat på.


Hela tråden: