Grängesberg avgående malmtåg 1908 (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Sunday, January 17, 2021, 15:39 (1167 dagar sedan)

Några bilder på avgående malmtåg från FLJ Grängesbergs station Nr II från en film tagen 1908.

Tåget avgår med dubbla FLJ lok, senare TGOJ litt U-lok, med ett liknande lok som påskjut i aktern.

Tåget ser ur att ha minst 2 st bromsare.

Tåget passerar just korsningen med landsvägen och fd korsningen med rallbanan ned till hamnen, söder om stationen. Rallbanan nedlades 1904 för malmtransporter men behölls för Dynamitfabriken från en nyanlagd lastplats vid BJ-spåret.

Malmtågen hade påskjut från bangården uppför den 11 promille och ca 2 km långa stigningen förbi Ängesgruvans lastplats upp till Lombergets Banvaktsstuga, där påskjutningsloket vände åter. Detta var FLJ- och TGOJ-banornas högsta punkt.

Tidigare vände loken lite tidigare, men efter ett missöde där tåget delats då ett koppel brast och halva tåget rullade bakåt med sammanstötning på bangården som följd, sköt man på ända upp och lite till.

Från Bvst 109 är det konstant brant medlut ned under BJ-spåret och vidare över Hörks fd kanal samt in på Silverhöjdens fd bangård.

Tågloken:

[img]images/uploaded/2021011714335160044acfece36.jpg[/img]

Malmtåget ned FLJ Stk-byggnad Gråsuggan samt stationshuset skymtande i röken och ångan samt den södra kolgården: OBS! Skivsignalen!

[img]images/uploaded/2021011714341860044aead4604.jpg[/img]

Karta fråm 1908 där Bvst 109 Lomberget ligger/låg strax utanför kartan:

[img]images/uploaded/2021011714351160044b1fb802c.jpg[/img]

Foto på Bvst 109 från söder ca 1930 straxt efter det att linjen sänkts ca 1,5 m för att få bättre linjeprofil, BJ-banan går i skärningen i bakgrunden:

[img]images/uploaded/2021011714355460044b4a9e59a.jpg[/img]


Hela tråden: