Lelångenbanans fjärrgodståg (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, January 17, 2021, 17:09 (1193 dagar sedan)

Detta tågslag förekom sparsamt på smalspåren: Göteborg <> Gössäter, 156 km, Västervik <> Norsholm, 118 km och Västervik <> Hultsfred, 70 km. Inga särskilt långa avstånd: Begreppet skall tolkas som att småstationerna passerades. Extremfall fanns, som t ex extratågen 6566-6565 Vetlanda <> Sävsjö, 30 km.

Till gruppen hörde Lelångenbanan, 89 km. Tågen hade nr 5197-5198, tids nog med några veckoslutsvarianter. De gick sex dagar/vecka. 1949 möttes de vid 19-tiden i Bäckefors. Genom överliggning i Bengtsfors hängde 5198 samman med lokalgodståg 7681. 1946 hade varje tågpar för sig vänt i Bengtsfors under dagen.

5197-5198 var främst fjärrhamnsförbindelse för industrierna i Bengtsfors och Billingsfors: Ett trafikflöde som under bolagstiden körts i extratåg. 1934 års tågplan (I ULB-boken) innehåller extratågen 14-20. Möjligen kan ordinariekörningen ha införts under kriget.

Flödet överflyttades till normalspåret 1950, efter GDG-förstatligandet (Jfr kolfrakterna Norrköping-Örebro efter TÖJ-förstatligandet).

ULB-bolaget ägt bara tanklok. SJ använde under åren också tenderlok: Enligt ULB-boken
L14p 3003, G2p 3040 och B4p 3110. Smalspårets ångdrift i Uddevalla upphörde 1952-1953.


Hela tråden: