Tenhult 1975 -- typ av infartssignal? (Fotografier/bildfrågor)
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.
Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?
Tenhult hade huvudljussignaler men inga K15-lås som kunde manövrera dessa. I stället för K15 fanns i en låg låda ovanpå ställverket tågvägsspärrar med K10T-nyckel (profilen liknade K10 men mindre). Med dessa kunde linjalerna för viss tågväg låsas upp.Signalerna kunde sedan ställas till ¤kör" med en röd signalvev som troligen också låste en tågvägsskiljande växel.
Intressant att det fanns ställverk med tågvägsspärr och K10T-lås så sent som 1975.
Jag hoppas att tågklareraren på Thomas bild väntade med att lägga tillbaka den röda signalveven för infartssignalen för X8-tåget tills det tåget i sin helhet hade passerat alla växlar i in- och utfartstågvägen.
/up