Lokbiträde - nu ska vi sammanfatta lite här (Järnväg allmänt)

av LaseJ, Wednesday, January 20, 2021, 21:50 (1184 dagar sedan) @ HP

Eftersom jag började vid banan, ehuru det inte blev så många år, under denna tid tror jag att även andra faktorer var avgörande för besluten;

Mycket av förarpersonalen var anställda som ordinarie, dvs kunde inte sägas upp varför man avvaktade de stora pensionsavgångar som kom uinder 70 talet. Bättre att fasa ut biträdestjänstena till förare, istället för att behöva nyutbilda förare.

De äldre loken D maskinerna speciellt, behövde ju lite kärlek under långa godstågsnätter. De ersattes av effektivare Rc maskiner där smörjningen bortföll.

Det var nog, snarare så, att företagsekonomiska skäl gjorde att biträdena försvann än säkerhetsmässiga.

Som exempel kan jag nämna att vi hade en växlingstur på Sävl i början av 70 talet, Sär- Mdö-Am-Mdn-Sär med V3 som hade biträde. Väl behövligt i den hisnande hastigheten av 50 km/h...


Hela tråden: