Inte UGJ eller GJ - FLJ? (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 20, 2021, 23:12 (1185 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]
Ännu en okänd banvaktstuga, vilken?

Jag har läst kommentarer som både föreslår banvaktstugor längs UGJ och GJ, men jag tror inte på det. Stugan på bilden skiljer sig på flera sätt från de stugor jag sett från dessa linjer hittills. Stugan på bilden har visserligen fönster med "krysspröjs" som den i Högbro på Gotland har i förstugan mot spåret samt dekorationer på/ovan vindskivorna som Knaperåsen.

Högbro och andra banvaktstugor som verkar ha sitt ursprung i SJs första banvaktstugetyp, har till skillnad mot stugan på bilden både en förstuga med sadeltak på gaveln mot banan och ett "bakbygge" med pulpettak på motstående gavel. Denna banvaktstuga har bara "bakbygget".

Knaperåsen å andra sidan, har likt liknande banvaktstugor vid exempelvis BJ, HMMJ men även i viss utsträckning vid SJs södra del av södra stambanan, nocken orienterad parallellt med spåret och förstugan placerad längs med långsidan, vilket stugan på bilden inte har.

Stugan har alltså ett bakbygge men ingen förstuga och man kan inte avgöra exakt var ingången är belägen från denna vinkel. Den skulle rent teoretisk kunna ha en sidobyggnad på andra långsidan, likt 1872 års banvaktstuga vid SJ, till exempel Prinsfors. Stugor av samma typ som SJs modell 1872 brukar dock normalt inte också ha ett bakbygge.

Vad jag däremot ser på denna stuga som jag finner underligt, är den byggnadsdel med fönster och dekorationer på vindskivorna, som sticker ut till vänster om husets bortre, vänstra hörn. Är detta ett ovanligt välarbetat uthus eller är stugan byggd som en vinkel?

Om man bortser från den eventuella delen byggd i vinkel, påminner denna något "avhuggna" version av SJs tidigaste banvaktstuga om banvaktstugorna mellan Frövi och Ludvika på FLJ, som senare blev en del av TGOJ. Som av en tillfällighet dök sedan ett flygfoto med banvaktstuga 93 Storå upp, där den stugan tycks ha varit försedd med en sidobyggnad i vinkel.

Jag tar därmed inte detta som ett bevis för att bilden är från forna FLJ, men kanske kan det vara ett ställe att börja leta på?


Hela tråden: