Tidningsvagn i tåget - tidningstransporterna (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, February 24, 2009, 23:49 (5512 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Loket med matarvattenförvärmare och sluten hytt.
Jag tror klockan är 8.05 på morgonen när tidningståget från Stockholm ankommit.
OKB/UGJ förstatligades 1933 och Gävle fick kontaktledning 1937 så där är tidsspannet. KL efter trean på C3d skulle tas bort efter 1932 men sitter kvar här och står det inte 3KL på gaveln också?.

Enligt artikel i Nordisk Järnbanetidskrift tog tidningstransporterna över Gävle sin början vid tidtabellsskifet 22/5 1932. Detta efter en övereskommelse mellan Svenska Pressbyrån och Kungl. Järnvägsstyrelsen respektive Ostkustbanans trafikförvaltning.
"Tåget skulle gå från Stockholm kl. 4,45 till Uppsala och därifrån med UGJ anslutningståg till Gävle, dit tåget skulle anlända kl. 8. Sedan skulle en kraftig, snabbgående motorderssin föra tidningarna vidare till Söderhamn för att där upphinna det från Gävle kl. 7,13 avgångna persontåget. Genom denna nya förbindelse skulle tidningrna icke blott nå Sundsvall, Härnösand och vidsträckta kustområden nurrut den önskade tiden utan tidsvinst även vinnas för norra Västmanland, Gästrikland och dlarna genom anslutningar via Uppsala-Krylbo genom omlagt lokaltåg och via Gävle-Falun -Älvdalen."
Dressinen sattes i trafikförst 12/7 1932.
En bild i artikeln visar ett UGJ A-lok (hette dom väl) senare SJ B4 framför tidningsvagnen Git.
/tell


Hela tråden: