JVM bygger om B9 2935 till Ao14b (Fordon: vagnar)

av Björn Arvidsson, Thursday, January 21, 2021, 18:39 (1163 dagar sedan) @ Sven Bårström

Trevliga bilder att se och fundera över.
Som grabb åkte jag ganska ofta Borås - Herrljunga - Stockholm och fick då tillfälle att gå igenom B04b-vagnen som alltid gick i tåget. Jag kan inte säga att jag minns så mycket, men några reflexioner kan jag ändå komma med.
SJ hade totalt 24 B04b-vagnar, varav 11 hade nitad korg. 2935 var en av de tre första. Om man ska skilja på inredningar med hänsyn till ålder, bör det vara troligt att denna vagn haft den äldsta typen av inredning i dessa vagnar. Den bör då rimligen ha haft tygklädsel på väggarna. Troligen också den äldre typen av läslampor. Man kan f ö jämföra lite med BC07a nr 2770, som var den sist levererade vagnen av denna typ, troligen från 1929 eller däromkring.
Den fjärde bilden visar ett fönster utan fjädrande hiss och med en rem för stängning av det. Fanns det verkligen sådana fönster på stålvagnarna? Därför gissar jag att detta är en bild från en annan vagn - kanske en BC07a(?).
Det är mycket möjligt att bild 2 visar 1-klass rökkupé med lösa armstödskuddar, så att den även kunde användas för 2-klass. Samtidigt verkar det lite förvånande att sofforna på bild 3 skulle vara från samma vagn.
Från början hade vagnen elvärme och Vaporångvärme. Jag gissar att ångvärmen inte finns kvar, och det kan kanske göra detsamma, även om det vore fint att åtminstone ventilvreden fanns kvar i kupéerna.
En bra restaureringsprincip skulle väl kunna vara att klä väggarna med det tyg som sofforna ska ha. Träklädseln är nog en senare lösning.
Sven B

Visst fanns det utan fjädrande hiss och rem för stängning på stålvagnar. De med fönsterlyftare kom någon gång i mitten på 30-talet. Fönster med remmar fanns kvar hos SJ i en del vagnar fram till 1985 i vart fall.


Hela tråden: